Oppdrag, organisering og prosess

Digitaliserings- og forvaltningsminister Karianne Tung er oppdragsgiver for det nasjonale folkepanelet om bærekraftig forbruk.

Folkepanelets oppdrag

Folkepanelet skal gi konkrete råd til hvordan politikerne kan legge til rette for et mer bærekraftig forbruk i Norge. Forbruket styres både av politikken vi fører og av valgene hver enkelt gjør i eget liv. Vi trenger​​ samarbeid mellom myndighetene, næringslivet, sivilsamfunnet og innbyggere. Regjeringen ønsker derfor folkets råd og inviterer folkepanelet til å svare på følgende oppdrag:​​  
 
Hvordan kan vi sammen redusere overforbruket vårt av varer, samtidig som vi lever gode liv?

  • Hva må til for at vi innen 2030 forbruker mindre tekstiler, sko, elektronikk, møbler og utstyr til hjem og fritid?
  • Hvordan kan vi redusere overforbruket på en måte som er inkluderende og rettferdig?

Mandatet til folkepanelet finner du her.  

Folkepanelets anbefalinger vil inkluderes i den kommende stortingsmeldingen om bærekraftsmålene.

Hvem er medlemmer i folkepanelet?

5. september mottok 40 000 tilfeldig uttrukne innbyggere over hele landet en SMS med en invitasjon til å delta i det nasjonale folkepanelet. Av de som takket ja, ble 66 personer trukket ut til å delta. Panelet består i dag av 64 personer fra hele Norge og reflekterer befolkningen når det gjelder kriterier som kjønn, alder, utdanningsnivå, hvor de bor i landet og til dels holdninger til bærekraftig forbruk.

Les om utvelgelseskriteriene her.

Hvordan er folkepanelet organisert?

Et folkepanel er organisert som et fritt og selvstendig utvalg av innbyggere som møtes for å diskutere et konkret tema. Medlemmene skal føle full frihet til å ytre sine meninger underveis i prosessen. Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet har derfor gitt oppdraget til SoCentral og We Do Democracy i et sekretariat som skal arbeide helt uavhengig av oppdragsgiveren. Sekretariatet har ansvaret for den faglige og praktiske gjennomføringen av prosessen. 

OECD (organisasjon for økonomisk samarbeid og utvikling) har samlet erfaringer fra et stort antall folkepaneler i en rekke land og har utviklet prinsipper for hva som kjennetegner et godt folkepanel. Arbeidet følger OECDs prinsipper.

Les om prinsippene for arbeidet med nasjonalt folkepanel om bærekraftig forbruk her.

Hva skal folkepanelet gjøre?

Folkepanelet skal møtes fem ganger på tre digitale og to fysiske samlinger. Her vil de bli kjent med hverandre, møte fagpersoner som vil presentere kunnskapsfronten på feltet, og de vil diskutere og drøfte anbefalinger og råd de skal gi til regjeringen. Anbefalingene vil overleveres til Digitaliserings- og forvaltningsministeren i februar 2025 og vil bli presentert i  stortingsmeldingen om bærekraftsmålene før sommeren.